DZIAŁANIA W RAMACH PROJEKTU EDUKACYJNEGO „JAK DBASZ, TAK MASZ”

Dlaczego należy oszczędzać?

6 października 2020 r. klasa III a podczas zajęć z edukacji przyrodniczej próbowała odpowiedzieć na pytanie: Co i dlaczego należy oszczędzać? Uczniowie mieli wskazać właściwe zachowania dotyczące ograniczenia wytwarzania odpadów, poszanowania wody i energii elektrycznej, nauczyć się rozpoznawać pojemniki na odpady i właściwie segregować śmieci. Uczniowie na podstawie tekstu z podręcznika oraz własnych doświadczeń, budowali odpowiedzi na pytania zadawane przez nauczyciela:
1. W jaki sposób można oszczędzać prąd elektryczny w domu i w szkole?
2. Jak możemy oszczędzać wodę w gospodarstwie domowym?
3. Dlaczego oszczędzanie wody jest ważne dla gospodarstw domowych i planety Ziemi?
4. Jakie korzyści wynikają z segregowania odpadów domowych?
5. Dlaczego segregowanie papieru przyczynia się do ochrony lasu?

Uczniowie przeszli do pojemników na odpady znajdujących się w szkole. Omówili z nauczycielem jakie śmieci mogą się znaleźć w poszczególnych pojemnikach. Dokonali segregacji śmieci zebranych przez nauczyciela. Po powrocie do klasy uczniowie przystąpili do kolorowania pojemników na odpady i pisali przykłady co można do nich wrzucić. Na zajęciach technicznych uczniowie wykonali ekologiczne torby wielokrotnego użytku, według ustalonej instrukcji. Niektóre pomalowane, kolorowe torby przekazano na konkurs. Po zakończonych zajęciach uczniowie wiedzą:
1. Styl życia każdego z nas ma wpływ na powstawanie wielu problemów ekologicznych w najbliższym środowisku i na świecie.
2. Ekologiczne nawyki w życiu codziennym pozwalają na poprawę stanu środowiska.
3. Należy oszczędzać wodę, gaz, energię elektryczną, racjonalnie kupować żywność, segregować odpady i mniej ich wytwarzać.

Opracowała: Bożena Nowosad