WYCHOWANIE KU WARTOŚCIOM JAKO WYZWANIE I ZADANIE SZKOŁY

Dnia 29 września 2022 roku w naszej szkole odbyły się warsztaty dla uczniów, nauczycieli i rodziców pod nazwą Wychowanie ku wartościom. Pan Mariusz Dobijański z Niepublicznej Placówki Doskonalenia Nauczycieli "SOF-OKLES" z Kraśnika wskazywał na rolę rodziny, szkoły i instytucji w kształtowaniu postaw patriotycznych młodego pokolenia zarówno w przeszłości jak i dziś. Prelegent podkreślał, że wychowanie patriotyczne jest ciągłym wyzwaniem i zadaniem szkoły.  Mówił także o znaczeniu edukacji aksjologicznej i wychowania ku wartościom jako podstawie budowania wspólnoty życia, pracy i służby Ojczyźnie w szkole. Wskazywał na integralny rozwój ucznia jako cel nadrzędny szkoły. Wspomniał o misji i wizji naszej szkoły, której celem jest wspieranie młodych ludzi w rozwoju ku dorosłemu życiu. Aby każdy absolwent szkoły:  między innymi posiadał ukształtowany system wartości, umiał odpowiedzialnie pracować w różnych grupach i wykazywał się postawą zaangażowania społecznego, znał i świadomie rozwijał swoje talenty, planował w oparciu o nie swoją przyszłość. Głównym celem szkolenia było wspieranie rodziców i wychowawców w radzeniu sobie w codziennych kontaktach z dziećmi i młodzieżą. Nauka umiejętności lepszego porozumiewania się, refleksja nad własną postawą wychowawczą, wymiana doświadczeń, to małe kroki ku głębszej relacji, dającej zadowolenie, poczucie wzajemnej bliskości. To także nauka dialogu i kształtowanie więzi opartych na wzajemnym szacunku. Budowanie relacji dorosły – dziecko, a w tym: wyrażanie oczekiwań i ograniczeń, akceptowanie uczuć, aktywne, wspierające słuchanie, motywowanie dziecka do współdziałania, modyfikowanie niepożądanych lub nieodpowiednich zachowań dziecka, uwalnianie dzieci od grania narzuconych ról w domu i szkole, wspieranie procesu usamodzielniania się dziecka, budowanie realnego poczucia własnej wartości dziecka, konstruktywne rozwiązywanie konfliktów. Efektem warsztatów było podniesienie poziomu wiedzy i świadomości rodziców na temat edukacji dzieci, zaangażowanie ich w życie szkoły, zmierzające do polepszenia warunków nauki oraz integracji całej społeczności szkolnej ze środowiskiem zewnętrznym.