TERMINY POSTĘPOWANIA REKRUTACYJNEGO I TERMINY SKŁADANIA DOKUMENTÓW
Ósmoklasistów oraz ich rodziców zachęcam do zapoznania się z dokumentem określającym terminy postępowania rekrutacyjnego na rok szkolny 2021/2022 ustalone przez Ministra Edukacji i Nauki. (Źródło: www.gov.pl)
RANKING LICEÓW I TECHNIKÓW 2021 WG „PERSPEKTYW”
Liceum: https://licea.perspektywy.pl/2021/rankings
Technikum: https://technika.perspektywy.pl/2021/rankings
BAROMETR ZAWODÓW
Barometr zawodów jest jednoroczną prognozą sytuacji w poszczególnych zawodach. Badanie opiera się na opinii ekspertów zorientowanych w sytuacji na lokalnym rynku pracy. Analizie poddawane są grupy zawodów zgodnie z Klasyfikacją zawodów i specjalności. Prognoza tworzona jest dla każdego powiatu przez pracowników powiatowych urzędów pracy.
Występuje tutaj podział na trzy grupy zawodowe: deficytowe, zrównoważone i nadwyżkowe.
Zawody deficytowe – zawody, w których liczba wolnych miejsc pracy jest większa niż liczba osób zainteresowanych podjęciem pracy i spełniających wymagania pracodawców (w tej grupie najtrudniej pracodawcom znaleźć kandydatów do pracy).
Zawody zrównoważone – zawody, w których liczba wolnych miejsc pracy jest zbliżona do liczby osób zainteresowanych podjęciem pracy i spełniających wymagania pracodawców.
Zawody nadwyżkowe – zawody, w których liczba wolnych miejsc jest mniejsza niż liczba osób zainteresowanych podjęciem pracy i spełniających wymagania pracodawców (w tej grupie najtrudniej osobom poszukującym pracy znaleźć zatrudnienie).
Poniżej link do barometru zawodów:
KLASYFIKACJA ZAWODÓW I SPECJALNOŚCI
Klasyfikacja zawodów i specjalności to usystematyzowany zbiór zawodów i specjalności występujących na rynku pracy. Klasyfikacja jest opracowana w oparciu o Międzynarodowy Standard Klasyfikacji Zawodów ISCO-08. W celu dostosowania do zmian zachodzących na rynku pracy (wprowadzanie nowych zawodów/specjalności), co 2-3 lata odbywa się aktualizacja klasyfikacji. Zachodzi to w drodze zmian rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu ich stosowania.
Nie należy mylić zawodu i specjalności ze stanowiskiem pracy.
Poniżej link do klasyfikacji zawodów i specjalności:
DORADZTWO EDUKACYJNO-ZAWODOWE
Uczniowie, którzy kończą szkołę podstawową stają przed wyborem szkoły ponadpodstawowej oraz kierunku dalszego kształcenia. Jest to ważna, a zarazem trudna decyzja w życiu młodego człowieka. Wyposażenie młodzieży w umiejętności przydatne w podejmowaniu decyzji dotyczących wyboru szkoły lub zawodu jest bardzo istotne na tym etapie ich życia.
Poznanie siebie i własnych predyspozycji pozwala uczniom dokonać prawidłowego wyboru dalszej ścieżki edukacyjnej oraz zawodu. Poprzez identyfikację zainteresowań oraz słabych i mocnych stron każdego ucznia doradztwo edukacyjno-zawodowe ukierunkowuje go na wybór dalszego kształcenia i przygotowuje do podjęcia decyzji o wyborze zawodu. To jest zawsze decyzja ucznia. Rolą doradcy jest mu towarzyszyć w tym procesie, ale decyzję zawsze podejmuje uczeń.
Opracowanie: Aleksandra Panasiuk
PORADY DLA UCZNIA W KILKU KROKACH
• W jaki sposób wybrać szkołę i zawód?
• Czym zajmować się w przyszłości?
• W jakim zawodzie pracować?
• Jaką szkołę wybrać?
• Co w sobie rozwijać?
• Jak podjąć te ważne decyzje?
KROK 1
Zastanów się, czego chcesz. Zanim dokonasz wyboru zapytaj siebie o to kim chciałbyś być i czym chciałbyś się zajmować. Jaka szkoła lub zawód najbardziej Cię interesuje? Pomyśl o nich, zrób listę, nawet jeżeli wydają Ci się nieosiągalne. Zrób to spokojnie i rozważnie ponieważ jest to jedna z najważniejszych decyzji w Twoim życiu.
KROK 2
Określ jakie posiadasz indywidualne możliwości i zasoby. Zastanów się i zbierz: wiedzę, jaką posiadasz, uzdolnienia, zainteresowania, umiejętności, preferencje, cechy charakteru oraz wartości, które cenisz. Najlepiej zapisz je wszystkie.
KROK 3
Ustal swoje alternatywne wybory. Pomyśl – jaki zawód lub szkołę wybrałbyś, gdyby nie udało Ci się zrealizować kroku 1? Gdybyś nie mógł uczyć się w szkole, która Cię interesuje lub nie mógłbyś wykonywać wymarzonego zawodu. Wypisz kilka możliwości. Weź pod uwagę opinie doradców, np. rodziców, doradcy zawodowego, nauczycieli, przyjaciół.
KROK 4
Przeanalizuj i porównaj wszystkie propozycje. Jakie są zalety i wady, zyski i koszty każdego wyboru? Kto lub co ci pomoże, a gdzie mogą być przeszkody?
KROK 5
Oceń szansę na sukces. Która propozycja najlepiej odpowiada Twoim potrzebom? Uszereguj swoje wybory od najbardziej do najmniej satysfakcjonującego. Następnie ułóż je inaczej: od najłatwiej do najtrudniej osiągalnych. Wyciągnij wnioski i wybierz najlepszą możliwość.
KROK 6
Zaplanuj kroki. Zastanów się co zrobić, żeby osiągnąć to, co dla Ciebie jest osiągalne. Zaplanuj kolejność i czas.
KROK 7
Oceń swoją decyzję. Pomyśl czy podjąłeś słuszną decyzję? Wróć do kroku1, aby sprawdzić, czy posiadasz wszystkie potrzebne dane i informacje. Czy jesteś w stanie wykonać swój plan? Jeśli masz wątpliwości, zastanów się co zmienić. Jeśli nie – właśnie podjąłeś decyzję!
TERAZ KONSEKWENTNIE JĄ REALIZUJ! UWIERZ W SIEBIE I W TO, ŻE SIĘ UDA!
Źródło: Informator 2020/2021 Szkoły Powiatu Lubelskiego, Powiat Lubelski