foto1 foto2 foto3 foto4 foto5
Witamy na stronie internetowej Szkoły Podstawowej w Rudzie-Hucie

Szkoła Podstawowa w Rudzie-Hucie

im. por. Zbigniewa Twardego ps. "Trzask"

Kartka z kalendarza


Dzisiaj jest: 23 Luty 2024    |    Imieniny: Romana, Izabela, Damian

Czas

Kod QR na smartfon

Zeskanuj kod i przeglądaj stronę na smartfonie

Gazetka szkolna

Polecane strony

 

 

 

biblioteka

 

 

 

 

pajacyk

 

Statystyki

Odwiedza nas 18 gości oraz 0 użytkowników.

Licznik odwiedzin


1210426
Dziś
Wszystkie
384
1210426

Twój numer IP: 3.239.9.151
2024-02-23 10:50

INNOWACJA PEDAGOGICZNA

Ruszył projekt edukacyjny, innowacja metodyczno-organizacyjna pt. ,,Zapomniani bohaterowie - reaktywacja pamięci" autorstwa A. Jabłońskiej, A. Suszczyk i A. Marszaluka. Istotą działań będzie zebranie informacji o żołnierzach i ludziach związanych z batalią wojenną, których groby znajdują się na cmentarzu parafialnym w Rudzie - Hucie lub okolicznych miejscach pochówku. Nasz cel to wychowanie patriotyczne rozumiane jako budowanie więzi, poczucie dumy ze szkoły, regionu i ojczyzny., jak również wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej oraz szacunku dla tradycji. Zadania projektu realizować będą chętni uczniowie klas V-VIII. Pod naszym kierunkiem zgodzili się pracować: Wojtek Sitarz, Igor Psuja, Max Śliwiński, Paweł Niedźwiecki, Wojtek Walczuk, Zuzia Łukasik, Faustyna Opolska i Magda Kochoń. Wprowadzamy nowatorskie dla młodzieży szkolnej formy pozyskiwania materiału źródłowego: wywiady, spotkania, śledzenie zapisków archiwalnych, praca na platformach informatycznych pod kierunkiem specjalisty. Zadania będą realizowane metodą projektu. Uczniowie będą uczestniczyli w warsztatach redakcji wywiadu pod kierunkiem specjalistów: polonistki oraz redaktora w ramach współpracy z Biblioteką Pedagogiczną w Chełmie oraz Biblioteką Publiczną w Rudzie - Hucie. Celem tej współpracy będzie uzyskanie pomocy w pozyskiwaniu materiałów źródłowych do opracowania. Odbędą konsultacje przedmiotowe z nauczycielem historii oraz regionalistą. Na lekcjach języka polskiego w ramach realizacji podstawy programowej polonistka będzie inspirować uczniów do tworzenia własnych tekstów ze szczególnym zwróceniem uwagi na wywiad, opis i elementy reportażu. Historyk pokieruje zainteresowaniem uczniów w stronę posiadanych w zasobie gminnym dokumentów oraz skontaktuje uczniów z miejscowym regionalistą. Nauczyciel informatyki wypracuje z uczniami opracowanie tekstów i zdjęć w programie graficznym.
Zaplanowane działania: spotkania ze świadkami historii, pomoc lokalnych mieszkańców w pozyskiwaniu przedmiotowej wiedzy, wiele godzin wnikliwej pracy uczniów i nauczycieli, rozmowy z rodzinami zmarłych, poległych, zgłębianie tekstów źródłowych i stałe konsultacje ze specjalistami doprowadzą zespół młodych badaczy do wydania wspólnego dzieła. Ważne jest to, że przywrócimy pamięć o wojennych bohaterach okolic Rudy - Huty, spoczywających na naszych cmentarzach. W ten sposób uczniowie naszej szkoły przy wsparciu i dzięki opiece merytorycznej nauczycieli wznowią pamięć o żołnierzach, stąd tytuł innowacji: „Zapomniani bohaterowie - reaktywacja pamięci”. Uczniowie swoje prace będą wykonywać indywidualnie. W ramach zaplanowanych działań uczniowie nabędą szereg kompetencji kluczowych:
1. Obywatelskie i społeczne - odnajdywanie świadków, rozmowy z krewnymi i powinowatymi żołnierzy, sąsiadami.
2. Kompetencje porozumiewania się w języku ojczystym - rozmowy, redakcja tekstów, ćwiczenia stylu, składni, ortografii i interpunkcji języka pisanego.
3. Kompetencje informatyczne (cyfrowe) - wyszukiwanie treści online, zapisy do druku i składanie tekstu w programie graficznym.
4. Kompetencje matematyczne - opracowanie materiałów w koncepcji historycznej.
Zakładamy, że wydanie zbioru prac uczniowskich zwiększy świadomość społeczności szkolnej o nieżyjących bohaterach naszej miejscowości, a kolportaż broszury będzie się cieszył zainteresowaniem dzieci i dorosłych, a może spowoduje chęć odwiedzenia grobów żołnierskich przy okazji świąt narodowych. Efekty pracy zespołu innowacyjnego zaprezentowane zostaną w prasie, mediach społecznościowych oraz stronach internetowych, a ostateczny efekt zebrany w dziele zbiorowym o wspomnianym wyżej tytule. 

Dnia 22 lutego 2024 odbyliśmy wycieczkę do Biblioteki Pedagogicznej w Chełmie na spotkanie warsztatowe. Zaangażowani w działania innowacyjne uczniowie mieli szansę pogłębienia wiedzy w zakresie sposobu pisania literatury faktu. Wykład i warsztaty przeprowadził dla młodzieży w Bibliotece Pedagogicznej w Chełmie pan Robert Gałan. Po zajęciach edukacyjnych uczniowie obejrzeli galerię obrazów oraz skorzystali z ciekawych gier planszowych ćwiczących pamięć. Dziękujemy Pani dyrektor biblioteki - Ewelinie Dolińskiej za pomoc i współpracę.

Opracowanie - Anna Jabłońska

 

MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ JĘZYKA OOJCZYSTEGO W NASZEJ SZKOLE

„Mowa nasza, nasz język jest naszym największym skarbem kulturalnym.
Broniąc go, bronimy samej istoty naszej kultury.”
J. Iwaszkiewicz

Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego to święto obchodzone 21 lutego, ustanowione przez UNESCO podczas 30. Sesji Konferencji Generalnej 17 listopada 1999 roku. Odsyła do tragicznych wydarzeń, które miały miejsce w Dhace w Bangladeszu. Podczas pokojowej demonstracji 21 lutego 1952 roku zginęło pięciu studentów domagających się nadania językowi bengalskiemu statusu języka urzędowego. Data ta ma nie tylko upamiętniać przywołane wydarzenia, ale także przypominać o różnorodności językowej, o tym, iż język to najpotężniejsze narzędzie ochrony i rozwoju wspólnego dziedzictwa kulturowego ludzkości. Obchody święta zwracają uwagę na potrzebę troski o język ojczysty, jego promocję, ochronę różnorodności językowej jako źródła dziedzictwa kulturowego. Podstawowym przesłaniem Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego jest zwiększanie świadomości znaczenia języka i kultury, budowanie porozumienia ponad podziałami, pokoju oraz dbałości o wspólne działania oparte na zrozumieniu, tolerancji i dialogu.Uczniowie naszej szkoły mieli szansę tego dnia zapoznać się z historią języka , poznać ciekawostki o językach świata, wypowiadać polskie łamańce językowe, poćwiczyć synonimikę i uporządkować wiedzę ortograficzną. Czwartoklasiści już wiedzą, kiedy użyć połączenia: proszę panią, a kiedy proszę pani. Piątoklasiści z układanki znaleźli 15 języków świata, poznali ciekawostki o ewolucji języka. Szóstoklasiści poukładali sensowne zdania z frazeologizmami, poćwiczyli sprawność artykulacyjną „szeleszczącego języka”, a siódmo - i ósmoklasiści podszlifowali swój warsztat umiejętności ortograficznych oraz poznali etymologię nazwisk i przydomków.

Język polski

Nasz i tylko nasz,
Pełen głębi, kochany,
Kunsztowny.
Nasz, na zawsze nasz,
Cudowny.

Anna Jabłońska

WYJAZD NA LODOWISKO

Aktywność fizyczna jest niezwykle istotna dla prawidłowego rozwoju dzieci i utrzymania ich organizmów w zdrowiu. Wspomaga rozwój somatyczny, emocjonalny jak i społeczny. Aby rozwijać aktywność fizyczną 19 lutego 2024 r. uczniowie klasy III a pod opieką nauczycieli i z udziałem rodziców (p. U. Molenda), wyjechali na lodowisko do Chełma. Celem wycieczki było miłe i aktywne spędzenie czasu, oraz nauka i doskonalenie jazdy na łyżwach. Bardzo szybko okazało się, że pobyt na lodowisku jest nie tylko świetną formą rozrywki, ale przede wszystkim intensywną aktywnością ruchową. Zabawa na lodzie sprawiła uczniom ogromną frajdę. Wszyscy wróciliśmy zadowoleni. Po powrocie do codziennych obowiązków będziemy działać sprawniej i efektywniej.

Bożena Nowosad

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Wydaliśmy kolejny numer gazetki szkolnej "Skrybus." Wersję online zamieściliśmy na stronie internetowej szkoły. W numerze między innymi: zainteresowania uczniów, sukcesy, imprezy, twórczość poetycka i pisarska naszych uczniów. Zachęcam gorąco uczniów do publikowania ciekawych własnych treści w kolejnym, majowym, wydaniu periodyka. Redaktor naczelny, Igor Psuja oraz zastępca redaktora Faustyna Opolska z pomocą Antoniego Dziaduka zapraszają również chętnych, twórczych, kreatywnych do współpracy. A w naszej szkole tylko tacy! Proponowane Wasze teksty proszę przesyłać do mnie, opiekuna merytorycznego. Zapraszamy!

Opracowanie – Anna Jabłońska

 

MYSLENIE + SŁUCHANIE + PATRZENIE = NAUKA

15 lutego 2024 roku naszą szkołę odwiedził clown Walduś. Program wypełniony był dynamicznymi scenkami, sztuczkami, eksperymentami, zagadkami oraz muzyką. Najmłodsi uczniowie mogli doświadczyć w tajemniczej oraz niezwykle zaskakującej atmosferze tego czym jest nauka przez zabawę. Dzieci eksperymentowały, miały szansę wcielić się w rolę piosenkarzy, rozwinęły umiejętności aktorskie. Zabawy miały na celu naukę patrzenia oraz wyciągania wniosków. Zaprezentowane aktywności niewątpliwie rozwinęły koordynację ruchową, wyobraźnię oraz kreatywne myślenie. Klaun zaangażował do zabawy większość dzieci. Wszyscy uczniowie pożegnali clowna Waldusia uśmiechem oraz głośnymi brawami. Dziękujemy Klaunowi Waldusiowi za odwiedziny w Szkole Podstawowej w Rudzie - Hucie !

Bożena Nowosad

JAK KARNAWAŁ TO KARNAWAŁ… CZYLI ZABAWA KARNAWAŁOWA W NASZEJ SZKOLE

Rozpoczął się okres zabaw karnawałowych. Nie zabrakło ich również w naszej szkole. Po ciężkiej pracy w I semestrze nauki uczniowie szkoły niewątpliwie zasłużyli na odpoczynek oraz dobrą rozrywkę w postaci zabawy karnawałowej, która odbyła się w naszej szkole w piątek - 26 stycznia 2024 roku. Tego dnia dzieciom towarzyszyło wiele emocji i wrażeń. Sala gimnastyczna wyglądała inaczej niż zwykle - zamieniła się w prawdziwą salę balową. Udekorowana kolorowymi balonami, serpentynami, kokardami zachęcała do szalonej zabawy - najpierw młodszych uczniów klas 0-III, a po południu starszych uczniów klas IV-VIII. W szkole zaroiło się od spidermanów, piratów, rycerzy, policjantów, kowbojów rodem z Dzikiego Zachodu, klaunów, czarodziejów... Były wróżki, księżniczki, diabły, koty, motyle, różne inne stwory i dziwadła...Stroje były barwne, oddawały nawet najdrobniejsze szczegóły wybranej postaci. Niektórzy byli nie do poznania, inni budzili podziw, a niekiedy nawet przerażenie. Wszyscy bawili się znakomicie, bo humor dopisywał zarówno dzieciom, wychowawcom, jak i rodzicom. Wychowawcy klas I-III bawili się wspólnie z dziećmi. Były korowody, kółeczka i tańce w parach. Podczas zabawy karnawałowej,  Samorząd Uczniowski rozdał czekolady dla uczniów klas 0-3 ufundowane (z wpłat) na konto Rady Rodziców. Po południu odbyła się również zabawa karnawałowa - uczniów klas IV-VIII. Było mniej przebierańców, ale niektórym nie zabrakło wyobraźni i przyodziali się w prawdziwe stroje karnawałowe, mieniące się cekinami, różnymi świecidełkami. Podczas dyskoteki nie zabrakło tańców w parach, wspólnie w kole, czy też węża. Starsi uczniowie również bawili się cudownie, a dobrą muzykę serwował im dj Kamil Grzeluk (uczeń klasy VIII) i dj Igor Psuja (uczeń klasy VIa). Tegoroczna zabawa karnawałowa w naszej szkole należała do udanych. Wszyscy byli zmęczeni tańcami, ale zadowoleni. Teraz czas ferii zimowych i zasłużonego odpoczynku po I semestrze nauki. Ferie trwać będą od 29 stycznia do 11 lutego 2024 roku.
Wszystkim uczniom życzymy miłego odpoczynku!

ROCZNICA POWSTANIA STYCZNIOWEGO

25 stycznia 2024r uczniowie klasy 8 pod opieką pana dyrektora - Adama Marszaluka oraz opiekuna Samorządu Uczniowskiego - Agnieszki Suszczyk zapalili znicze przy pomnikach powstania styczniowego znajdujące się na terenie gminy Ruda-Huta w miejscowościach Iłowa, Rudka oraz Żalin. Upamiętnili w ten sposób poległych w walkach o niepodległość w 161 rocznicę powstania styczniowego.

Agnieszka Suszczyk

PODSUMOWANIE WYNIKÓW

25 stycznia 2024r. odbył się apel podsumowujący wyniki nauczania w pierwszym semestrze roku szkolnego 2023/2024 w klasach 4-8. Apel poprowadzili: przewodnicząca Samorządu Uczniowskiego - Faustyna Opolska oraz jej zastępca - Igor Psuja. Wyniki, średnie, frekwencja oraz uczniowie z najwyższymi średnimi poszczególnych klas zostały przedstawione w formie prezentacji. Po prezentacji został rozstrzygnięty Szkolny Konkurs Ortograficzny. Następnie dyrektor szkoły - pan Adam Marszaluk podsumował wyniki w nauce. Pogratulował klasom czwartym wysokich wyników a pozostałych uczniów zmotywował do wzmożenia wysiłków w drugim semestrze. Następnie pan Roman Czwaliński podsumował pierwszy semestr w sporcie. Nagrodził najlepszych zawodników drobnymi upominkami. Na zakończenie dzielnicowy gminy Ruda-Huta - aspirant sztabowy Dariusz Jaszcz przeprowadził wykład na temat zasad bezpieczeństwa w czasie ferii zimowych.

Agnieszka Suszczyk

Prezentacja wyników

LAUREACI KONKURSÓW

W I semestrze uczniowie z klas I-III brali udział w konkursach organizowanych przez świetlicę szkolną. 25 stycznia wicedyrektor, p. Dorota Sawicka wręczyła laureatom konkursu dyplomy oraz nagrody podczas „Apelu podsumowującego wyniki nauczania dla uczniów klas I-III”. Laureaci konkursu „Jesienny spacer”: I m. Rafał Maliszewski, uczeń kl. 3a, II m. Jakub Przetak, uczeń kl. 3a, III m. Nel Skrok oraz Maja Sobczuk, uczennice kl. 2b. W konkursie  „Dzień Jeża” I m. otrzymały: Maja Bądaruk, Julia Mazurkiewicz, uczennice kl. 2a,  Julia Kantyka, Martyna Huryn, Agata Wilkos, uczennice kl. 3a. II m. otrzymały: Alicja Sawić, uczennica kl. 3a, Amelia Wysocka, Lena Hawryluk, Zuzanna Niewiadomska, Zuzanna Wójtowicz uczennice kl. 1a, III m. otrzymali: Aleksandra Anasiewicz, Maja Rozmarynowska, uczennice kl. 3a, Martyna Wachulska, Hania Wilkos, uczennice kl. 1a oraz Fabian Bądaruk, uczeń kl. 2a. Wszystkim laureatom gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów!

Magdalena Gałus

PODSUMOWANIE WYNIKÓW NAUCZANIA KLAS 0-3

25 stycznia 2024 r na uroczystym apelu podsumowano wyniki pracy dydaktyczno-wychowawczej uczniów z klas 0-3 naszej szkoły za pierwszy semestr roku szkolnego 2023/24. W podsumowaniu uczestniczyli wszyscy uczniowie klas młodszych oraz Pan Dyrektor Adam Marszaluk. Uczniowie w obrazowy sposób zostali zapoznani z najistotniejszymi elementami oceniania, które w klasach 1-3 ma charakter opisowy. Dużo uwagi poświęcono zachowaniu. Prawie połowa uczniów klas młodszych spełniała kryteria oceny wzorowej (38 osób). Z zachowaniem uczniów bezpośrednio wiąże się frekwencja. Jest ona czynnikiem wpływającym na wyniki nauczania oraz jakość pracy szkoły. Regularne uczestniczenie w zajęciach szkolnych, punktualność, obowiązkowość, samodyscyplina to cechy, które będą procentować w przyszłości. W tym semestrze frekwencja klas 1-3 wyniosła (86,79%). Czterech uczniów w tym przedziale wiekowym nie opuściło ani jednego dnia nauki szkolnej i uzyskało 100% frekwencję (Łukasz Podgórski, Piotr Dąbrowski, Agata Wilkos, Antoni Guściora). Osiągnięcia szkolne to także stopień opanowania przez uczniów wiedzy z poszczególnych edukacji, sprawności, rozwinięcie zdolności, zainteresowań, motywacji, ukształtowanie przekonań i postaw. W tym względzie wyróżniono aż 51 osób, a więc ponad połowę wszystkich uczniów klas młodszych naszej szkoły. Bardzo ważnym punktem analizy wyników nauczania było też uczestnictwo w konkursach, a więc dodatkowa praca ucznia. Uczniowie naszej szkoły uczestniczyli i odnosili sukcesy w wielu konkursach szkolnych i pozaszkolnych. Oto najważniejsze osiągnięcia:
Klasa I
XXVIII Konkurs Recytatorski dla dzieci i młodzieży GOK Ruda- Huta, Klara Psuja, II miejsce,
Klasa II a
Powiatowy Konkurs Pieśni Legionowej i Patriotycznej w Żmudzi, Julia Mazurkiewicz, I miejsce w kategorii soliści klas I-III, Konkurs plastyczny „Mądrze postępujesz, wypadku nie spowodujesz” - OT KRUS w Chełmie, Amelia Dec, wyróżnienie,
Klasa II b
XXVIII Konkurs Recytatorski dla dzieci i młodzieży GOK Ruda- Huta, Róża Walczuk, wyróżnienie,
Klasa III
XXVIII Konkurs Recytatorski dla dzieci i młodzieży GOK Ruda- Huta, Amelia Honory – I miejsce, Aleksandra Anasiewicz – II miejsce, Amelia Molenda – wyróżnienie, XX Powiatowy Przegląd Pieśni Legionowej i Patriotycznej w Żmudzi - Julia Panasiuk, Amelia Molenda, Maja Rozmarynowska, Julia Kantyka, II miejsce w kategorii zespoły klas I-III, XXIII Powiatowy Przegląd Kolęd i Pastorałek w Dubience, Julia Panasiuk, Amelia Molenda, Maja Rozmarynowska, Julia Kantyka, Julia Surowska, Szymon Biela, Antoni Guściora, Jakub Przetak, Aleksandra Anasiewicz, Zuzanna Tulikowska, III miejsce w kategorii zespoły dziecięce do lat 12, Powiatowy Konkurs Plastyczny „Niepodległa”, Julia Surowska, laureatka, VI Wojewódzki Konkurs Plastyczny „Moja mała Ojczyzna”, Martyna Huryn, III miejsce.

Bożena Nowosad

Copyright © 2024 Szkoła Podstawowa w Rudzie-Hucie