foto1 foto2 foto3 foto4 foto5
Witamy na stronie internetowej Szkoły Podstawowej w Rudzie-Hucie

Szkoła Podstawowa w Rudzie-Hucie

im. por. Zbigniewa Twardego ps. "Trzask"

Kartka z kalendarza


Dzisiaj jest: 25 Czerwiec 2021    |    Imieniny: Dorota, Łucja, Wilhelm

Czas

Kod QR na smartfon

Zeskanuj kod i przeglądaj stronę na smartfonie

Gazetka szkolna

Polecane strony

 

 

 

biblioteka

 

 

 

 

pajacyk

 

Statystyki

Odwiedza nas 23 gości oraz 0 użytkowników.

Licznik odwiedzin


0689527
Dziś
Wszystkie
79
689527

Twój numer IP: 3.236.117.38
2021-06-25 07:56

PRACE KLASY 3A

Nie byliśmy w Wieliczce, Bochni ani też w Kłodawie. Wykonaliśmy jednak prace z wykorzystaniem soli. Zapraszamy do oglądania.

Uczniowie klasy III a

PIĘKNIE CZYTAMY

Miło nam poinformować, że uczennica klasy I a Maja Kozłowska wzięła udział w III Regionalnym Konkursie Pięknego Czytania Edycja 2020 – W HOŁDZIE JANOWI PAWŁOWI II organizowanym przez Bibliotekę Pedagogiczną w Chełmie. Do Konkursu przystąpiło ogółem 44 uczestników z 23 szkół. Maja otrzymała nagrodę książkową oraz pamiątkowy dyplom. Czytanie  rozwija, uczy, daje chwile wytchnienia i rozrywki, pozwala rozumieć siebie i innych. Zachęcamy do czytania i dzielenia się z innymi swoimi książkowymi fascynacjami!

Joanna Prokop

OSIĄGNIĘCIA GAP I RUDA TEAM W KONKURSACH PTTK

Grupa Aktywnych Patriotów oraz Klub Turystyki Rowerowej Polskiego Towarzystwa Turystyczno- Krajoznawczego (PTTK) „Ruda Team” uczestniczyli w konkursach zorganizowanych przez PTTK oddział Chełm. W konkursie historycznym „Bitwa warszawska 1920” uczestniczył Jakub Witkowski, który zdobył III miejsce, w tym samym dniu odbył się konkurs historyczno- plastyczny w którym Paulina Głaz zajęła także III miejsce. Obydwa konkursy były współfinansowane przez Ministerstwo Obrony Narodowej, Departament Edukacji, Kultury i Dziedzictwa.
W VI Powiatowym Konkursie Wiedzy o Chełmie uczestniczyła Anna Kozłowska (od września 2020 roku prezes KTR „Ruda Team”) i zajęła indywidualnie III miejsce. III miejsce grupowo zajęła  SP Ruda-Huta w składzie: Jakub Czerniakiewicz, Bartłomiej Dołchaniuk oraz Anna Kozłowska. Natomiast grupa KTR „Ruda Team” w składzie: Aleksandra Honory, Filip Maksymiuk i Anna Walczuk zajęła IV miejsce spośród ośmiu drużyn. Ostatnim konkursem był V Powiatowy Przegląd Piosenki Turystycznej w którym nasza uczennica Roksana Sawicka zajęła zaszczytne II miejsce.
Wszyscy uczestnicy otrzymali pamiątkowe dyplomy oraz nagrody rzeczowe i przewodniki oraz mapy turystyczne. Do konkursów przygotowywał uczniów opiekun GAP oraz KTR „Ruda Team” Krzysztof Opas.

SZKOLNY DZIEŃ ŻYCZLIWOŚĆI

Listopad to miesiąc, w którym obchodzony jest Światowy Dzień Życzliwości. Szkolne Koło Caritas ogłosiło „Konkurs na klasowego Króla/Królową Życzliwości”, aby promować zachowania oparte na życzliwości. Uczniowie poszczególnych klas wybrali spośród siebie najbardziej życzliwe osoby. Wyniki wyborów przedstawiają się następująco:
- kl. I a Amelia Wróblewska, Maja Kozłowska, Katarzyna Morciś
- kl. I b Zuzanna Kozak
- kl. III a Igor Psuja, Magdalena Rozmarynowska, Martyna Hawryluk
- kl. III b Jakub Borodej, Amelia Czerniakiewicz, Anita Grabowska
- kl. V a Faustyna Opolska, Julia Oziębło, Piotr Chmiel
- kl. VI a Kornelia Żugaj, Damian Woźnicki
- kl. VII b Maciej Zelent
LAUREATOM KONKURSU ŻYCZLIWOŚCI SERDECZNIE GRATULUJEMY!!!
Dodatkowo uczniowie klasy I a wykonali prace plastyczne, które można zobaczyć w załączonej galerii. Uczniowie starszych klas wykonali mapy myśli i plakaty pod hasłem „Życzliwość” - m.in. Ewelina Dąbrowska, Nikola Bondaruk, Damian Woźnicki. W klasie VI a odbyły się zajęcia „Życzliwość. Czy jest nam jeszcze potrzebna?” Życzliwość i uprzejmość nic nie kosztuje, a sprawia wiele radości i uśmiechu nie tylko nam, ale i osobom przebywającym w naszym towarzystwie. Bądźmy życzliwi każdego dnia. Wszystkim zaangażowanym serdecznie dziękujemy!

HODOWLA FASOLI

Hodowla fasoli, to nic trudnego. Przekonali się o tym uczniowie klasy IIIa.

CZY OWOCE I WARZYWA ZAWIERAJĄ WODĘ?

W ramach realizacji innowacji pedagogicznej „Początkiem wszechrzeczy jest woda” uczniowie: Aleksandra Honory, Anna Walczuk, Wojciech Mamczarz, Przemysław Biernacki z klasy 7a, Kacper Kopiel  z klasy 6a wykonali doświadczenie.
1.Problem badawczy:  Czy owoce i warzywa zawierają wodę?
2. Hipoteza: Owoce i warzywa zawierają wodę.
3.  Przebieg doświadczenia:
a) przygotowanie jabłka, marchewki i  ziemniaka,
b) utarcie na tarce  surowego jabłka, marchewki i ziemniaka
c) położenie na podwójnie złożonej gazie utartego: jabłka, marchewki, ziemniaka
d) wyciśnięcie soku i przelanie do szklanek
e) obserwacja szklanek z płynem-sokiem.
4.Analiza wyników: W każdym przypadku udało się wycisnąć sok.
5. Sformułowanie wniosków:
Owoce i warzywa zawierają w swoim składzie wodę - główny składnik soków. Woda występuje w świeżych owocach i warzywach. Jabłka mają więcej wody od ziemniaków i marchwi ale ziemniaki i marchew także ją posiadają w nie wielkich ilościach. Najwięcej wody jest w jabłku. Otrzymany sok składa się prawie wyłącznie z wody.
Czy wiesz, że…
Do produktów o największej zawartości wody należą świeże owoce i warzywa. Są doskonałym źródłem nie tylko wody, ale również wielu witamin, minerałów, enzymów i przeciwutleniaczy. Dieta bogata w przeciwutleniacze chroni przed wieloma chorobami i pozwala dłużej zachować młody wygląd. Marchew – chrupiąca, soczysta, słodka i pełna wody, bo ma jej aż 78%. Nic więc dziwnego, że to jeden z najbardziej popularnych składników soków. Marchewka jest bogatym źródłem beta-karotenu. To właśnie jasnopomarańczowy kolor marchwi wynika z dużego stężenia tego przeciwutleniacza. Jabłko  zawiera ok. 80% wody. Co kryje ziemniak? W 75% warzywo to składa się właśnie z wody, pozostałe jego składniki to w 18,5% skrobia, 2% białko oraz 1,5% błonnik. Ziemniaki poza tym są bogate w wiele składników odżywczych: potas, żelazo, magnez, fosfor, mangan, wapń. Woda jest istotnym składnikiem naszego ciała. Uczestniczy nie tylko w reakcjach chemicznych w naszym organizmie, ale również reguluje jego temperaturę. Ten istotny dla naszego życia płyn dostarczany jest nie tylko podczas picia, ale także podczas jedzenia np. bogatych w wodę warzyw. Przykładowo ogórek, cukinia, papryka odpowiednio 97, 96 i 92%. Z tego względu niedobory wody w naszym organizmie mogą być uzupełniane nie tylko poprzez picie napojów, ale także np. jedząc bogate w nią warzywa.

Opracowała: Dorota Sawicka

ROZMOWY O WOLNOŚCI W KLASIE 3B

Z okazji Święta Niepodległości uczniowie klasy 3b próbowali wyjaśnić pojęcia: wolność i niepodległość. Inspiracją do rozmowy stała się baśń tatarska “O mądrym słowiku”. Uczniowie z empatią nazywali stany emocjonalne słowika zamkniętego w klatce i potrafili uzasadnić swoją odpowiedź, dlaczego słowik, stosując podstęp uciekł z niewoli. Następie podczas dyskusji uczniowie w formie burzy mózgów wyjaśniali pojęcie wolności osobistej i wolności w kontekście wolności państwa odwołując się m.in. do utworu Janiny Papuzińskiej “Asiunia”, opowiadali, jak wygląda życie rodziny w państwie, które traci swoją wolność, poznali ważne wydarzenia z historii naszego kraju, kiedy Polska traciła niepodległość, poznali sylwetkę Marszałka Józefa Piłsudskiego. Swoją wiedzą na temat jaką wartością w życiu każdego człowieka jest wolność uczniowie wykazali się rozwiązując test: Rozmowy o wolności. Na koniec zajęć wszyscy wykonali patriotyczną kokardę w barwach narodowych.

Jadwiga Wolan

WYSTAWA WARZYW I OWOCÓW W KLASIE IB

Uczniowie klasy 1 b wraz ze swoją wychowawczynią przygotowali wystawę warzyw i owoców „Kosz obfitości”. Dzieci bardzo dobrze wiedzą jakie znaczenie dla zdrowia ma spożywanie owoców i warzyw. Chętnie je jedzą codziennie. Pamiętają doskonale o myciu owoców i warzyw przed jedzeniem.

Jolanta Czerniakiewicz

11 LISTOPADA W KLASIE IA

11 listopada przypomina nam, że wolność raz zdobyta i niepodległość raz osiągnięta nie jest czymś trwałym, tylko czymś danym, co trzeba pielęgnować. W tym roku w sposób nietypowy obchodzimy Narodowe Święto Niepodległości. Sytuacja w kraju nie zwalnia nas jednak z godnego świętowania tego dnia.  Uczniowie klasy I a uczcili ten wyjątkowy dzień w swoich domach, efekty możemy podziwiać w galerii zdjęć.

Opracowała Joanna Prokop

DZISIAJ WIELKA JEST ROCZNICA…

Marzenia Polaków o byciu narodem niepodległym spełniły się po 123 latach, kiedy to państwa rozbiorowe poniosły klęskę w rezultacie I wojny światowej w 1918 roku. Naród, mimo odwoływania się do różnych poglądów oraz idei był zdeterminowany do osiągnięcia celu – niepodległości.
Pamięć o odzyskaniu niepodległości, jej okolicznościach i następstwach znalazła wyraz w narodowej tożsamości. Z biegiem czasu okazała się zobowiązaniem, któremu wierności dochowały następne generacje, dając temu wyraz w warunkach, których nie brano pod uwagę w 1918 r. Pod koniec lat 30. dzień 11 listopada ustanowiono świętem państwowym.
Co roku obchodzimy w szkole dzień 11 listopada bardzo uroczyście. Obecnie w warunkach zdalnego nauczania uczniowie podczas zajęć z wychowawcami wspominają wydarzenia tamtego czasu, zastanawiając się jednocześnie nad współczesnym wymiarem patriotyzmu.  
Uczniowie klasy 7 b utworzyli z okazji święta wykaz wytworów różnych dziedzin kultury, z których  jako Polacy mogą być dumni. Oto wyniki:
muzyka rozrywkowa: ,,Cool Me Down”  - Margaret
(Piosenka została zgłoszona przez wokalistkę do krajowych preselekcji do Konkursu Piosenki Eurowizji, jednocześnie stając się faworytem nie tylko na polskiej scenie, ale i… w całej Europie. W czerwcu 2016 fragment kompozycji wykorzystany został w reklamie sieci komórkowej z udziałem Margaret oraz w telewizyjnym spocie reklamowym programu Supermodelka Plus Size. Piosenka była też wykorzystana w amerykańskim serialu Famous In Love.)
muzyka klasyczna: wszystkie dzieła Fryderyka Chopina
obraz: ,,Bitwa pod Grunwaldem” Jana Matejki
książka: ,,Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza
gra komputerowa: ,,Wiedźmin”, m.in. Michał Dobrowolski, ,,Warsaw” prod. Pixelated Milk
film fabularny: ,,Boże Ciało” Jana Komasy,  ,,Czterej pancerni i pies” Konrada Nałęckiego oraz wszystkie sfilmowane części Trylogii Henryka Sienkiewicza.

Copyright © 2021 Szkoła Podstawowa w Rudzie-Hucie