foto1 foto2 foto3 foto4 foto5
Witamy na stronie internetowej Szkoły Podstawowej w Rudzie-Hucie

Szkoła Podstawowa w Rudzie-Hucie

im. por. Zbigniewa Twardego ps. "Trzask"

Kartka z kalendarza


Dzisiaj jest: 20 Wrzesień 2021    |    Imieniny: Renata, Filipina, Eustachy

Czas

Kod QR na smartfon

Zeskanuj kod i przeglądaj stronę na smartfonie

Gazetka szkolna

Polecane strony

 

 

 

biblioteka

 

 

 

 

pajacyk

 

Statystyki

Odwiedza nas 18 gości oraz 0 użytkowników.

Licznik odwiedzin


0726910
Dziś
Wszystkie
31
726910

Twój numer IP: 3.238.95.208
2021-09-20 03:16

OSIĄGNIĘCIA GAP I RUDA TEAM W KONKURSACH PTTK

Grupa Aktywnych Patriotów oraz Klub Turystyki Rowerowej Polskiego Towarzystwa Turystyczno- Krajoznawczego (PTTK) „Ruda Team” uczestniczyli w konkursach zorganizowanych przez PTTK oddział Chełm. W konkursie historycznym „Bitwa warszawska 1920” uczestniczył Jakub Witkowski, który zdobył III miejsce, w tym samym dniu odbył się konkurs historyczno- plastyczny w którym Paulina Głaz zajęła także III miejsce. Obydwa konkursy były współfinansowane przez Ministerstwo Obrony Narodowej, Departament Edukacji, Kultury i Dziedzictwa.
W VI Powiatowym Konkursie Wiedzy o Chełmie uczestniczyła Anna Kozłowska (od września 2020 roku prezes KTR „Ruda Team”) i zajęła indywidualnie III miejsce. III miejsce grupowo zajęła  SP Ruda-Huta w składzie: Jakub Czerniakiewicz, Bartłomiej Dołchaniuk oraz Anna Kozłowska. Natomiast grupa KTR „Ruda Team” w składzie: Aleksandra Honory, Filip Maksymiuk i Anna Walczuk zajęła IV miejsce spośród ośmiu drużyn. Ostatnim konkursem był V Powiatowy Przegląd Piosenki Turystycznej w którym nasza uczennica Roksana Sawicka zajęła zaszczytne II miejsce.
Wszyscy uczestnicy otrzymali pamiątkowe dyplomy oraz nagrody rzeczowe i przewodniki oraz mapy turystyczne. Do konkursów przygotowywał uczniów opiekun GAP oraz KTR „Ruda Team” Krzysztof Opas.

SZKOLNY DZIEŃ ŻYCZLIWOŚĆI

Listopad to miesiąc, w którym obchodzony jest Światowy Dzień Życzliwości. Szkolne Koło Caritas ogłosiło „Konkurs na klasowego Króla/Królową Życzliwości”, aby promować zachowania oparte na życzliwości. Uczniowie poszczególnych klas wybrali spośród siebie najbardziej życzliwe osoby. Wyniki wyborów przedstawiają się następująco:
- kl. I a Amelia Wróblewska, Maja Kozłowska, Katarzyna Morciś
- kl. I b Zuzanna Kozak
- kl. III a Igor Psuja, Magdalena Rozmarynowska, Martyna Hawryluk
- kl. III b Jakub Borodej, Amelia Czerniakiewicz, Anita Grabowska
- kl. V a Faustyna Opolska, Julia Oziębło, Piotr Chmiel
- kl. VI a Kornelia Żugaj, Damian Woźnicki
- kl. VII b Maciej Zelent
LAUREATOM KONKURSU ŻYCZLIWOŚCI SERDECZNIE GRATULUJEMY!!!
Dodatkowo uczniowie klasy I a wykonali prace plastyczne, które można zobaczyć w załączonej galerii. Uczniowie starszych klas wykonali mapy myśli i plakaty pod hasłem „Życzliwość” - m.in. Ewelina Dąbrowska, Nikola Bondaruk, Damian Woźnicki. W klasie VI a odbyły się zajęcia „Życzliwość. Czy jest nam jeszcze potrzebna?” Życzliwość i uprzejmość nic nie kosztuje, a sprawia wiele radości i uśmiechu nie tylko nam, ale i osobom przebywającym w naszym towarzystwie. Bądźmy życzliwi każdego dnia. Wszystkim zaangażowanym serdecznie dziękujemy!

HODOWLA FASOLI

Hodowla fasoli, to nic trudnego. Przekonali się o tym uczniowie klasy IIIa.

CZY OWOCE I WARZYWA ZAWIERAJĄ WODĘ?

W ramach realizacji innowacji pedagogicznej „Początkiem wszechrzeczy jest woda” uczniowie: Aleksandra Honory, Anna Walczuk, Wojciech Mamczarz, Przemysław Biernacki z klasy 7a, Kacper Kopiel  z klasy 6a wykonali doświadczenie.
1.Problem badawczy:  Czy owoce i warzywa zawierają wodę?
2. Hipoteza: Owoce i warzywa zawierają wodę.
3.  Przebieg doświadczenia:
a) przygotowanie jabłka, marchewki i  ziemniaka,
b) utarcie na tarce  surowego jabłka, marchewki i ziemniaka
c) położenie na podwójnie złożonej gazie utartego: jabłka, marchewki, ziemniaka
d) wyciśnięcie soku i przelanie do szklanek
e) obserwacja szklanek z płynem-sokiem.
4.Analiza wyników: W każdym przypadku udało się wycisnąć sok.
5. Sformułowanie wniosków:
Owoce i warzywa zawierają w swoim składzie wodę - główny składnik soków. Woda występuje w świeżych owocach i warzywach. Jabłka mają więcej wody od ziemniaków i marchwi ale ziemniaki i marchew także ją posiadają w nie wielkich ilościach. Najwięcej wody jest w jabłku. Otrzymany sok składa się prawie wyłącznie z wody.
Czy wiesz, że…
Do produktów o największej zawartości wody należą świeże owoce i warzywa. Są doskonałym źródłem nie tylko wody, ale również wielu witamin, minerałów, enzymów i przeciwutleniaczy. Dieta bogata w przeciwutleniacze chroni przed wieloma chorobami i pozwala dłużej zachować młody wygląd. Marchew – chrupiąca, soczysta, słodka i pełna wody, bo ma jej aż 78%. Nic więc dziwnego, że to jeden z najbardziej popularnych składników soków. Marchewka jest bogatym źródłem beta-karotenu. To właśnie jasnopomarańczowy kolor marchwi wynika z dużego stężenia tego przeciwutleniacza. Jabłko  zawiera ok. 80% wody. Co kryje ziemniak? W 75% warzywo to składa się właśnie z wody, pozostałe jego składniki to w 18,5% skrobia, 2% białko oraz 1,5% błonnik. Ziemniaki poza tym są bogate w wiele składników odżywczych: potas, żelazo, magnez, fosfor, mangan, wapń. Woda jest istotnym składnikiem naszego ciała. Uczestniczy nie tylko w reakcjach chemicznych w naszym organizmie, ale również reguluje jego temperaturę. Ten istotny dla naszego życia płyn dostarczany jest nie tylko podczas picia, ale także podczas jedzenia np. bogatych w wodę warzyw. Przykładowo ogórek, cukinia, papryka odpowiednio 97, 96 i 92%. Z tego względu niedobory wody w naszym organizmie mogą być uzupełniane nie tylko poprzez picie napojów, ale także np. jedząc bogate w nią warzywa.

Opracowała: Dorota Sawicka

ROZMOWY O WOLNOŚCI W KLASIE 3B

Z okazji Święta Niepodległości uczniowie klasy 3b próbowali wyjaśnić pojęcia: wolność i niepodległość. Inspiracją do rozmowy stała się baśń tatarska “O mądrym słowiku”. Uczniowie z empatią nazywali stany emocjonalne słowika zamkniętego w klatce i potrafili uzasadnić swoją odpowiedź, dlaczego słowik, stosując podstęp uciekł z niewoli. Następie podczas dyskusji uczniowie w formie burzy mózgów wyjaśniali pojęcie wolności osobistej i wolności w kontekście wolności państwa odwołując się m.in. do utworu Janiny Papuzińskiej “Asiunia”, opowiadali, jak wygląda życie rodziny w państwie, które traci swoją wolność, poznali ważne wydarzenia z historii naszego kraju, kiedy Polska traciła niepodległość, poznali sylwetkę Marszałka Józefa Piłsudskiego. Swoją wiedzą na temat jaką wartością w życiu każdego człowieka jest wolność uczniowie wykazali się rozwiązując test: Rozmowy o wolności. Na koniec zajęć wszyscy wykonali patriotyczną kokardę w barwach narodowych.

Jadwiga Wolan

WYSTAWA WARZYW I OWOCÓW W KLASIE IB

Uczniowie klasy 1 b wraz ze swoją wychowawczynią przygotowali wystawę warzyw i owoców „Kosz obfitości”. Dzieci bardzo dobrze wiedzą jakie znaczenie dla zdrowia ma spożywanie owoców i warzyw. Chętnie je jedzą codziennie. Pamiętają doskonale o myciu owoców i warzyw przed jedzeniem.

Jolanta Czerniakiewicz

11 LISTOPADA W KLASIE IA

11 listopada przypomina nam, że wolność raz zdobyta i niepodległość raz osiągnięta nie jest czymś trwałym, tylko czymś danym, co trzeba pielęgnować. W tym roku w sposób nietypowy obchodzimy Narodowe Święto Niepodległości. Sytuacja w kraju nie zwalnia nas jednak z godnego świętowania tego dnia.  Uczniowie klasy I a uczcili ten wyjątkowy dzień w swoich domach, efekty możemy podziwiać w galerii zdjęć.

Opracowała Joanna Prokop

DZISIAJ WIELKA JEST ROCZNICA…

Marzenia Polaków o byciu narodem niepodległym spełniły się po 123 latach, kiedy to państwa rozbiorowe poniosły klęskę w rezultacie I wojny światowej w 1918 roku. Naród, mimo odwoływania się do różnych poglądów oraz idei był zdeterminowany do osiągnięcia celu – niepodległości.
Pamięć o odzyskaniu niepodległości, jej okolicznościach i następstwach znalazła wyraz w narodowej tożsamości. Z biegiem czasu okazała się zobowiązaniem, któremu wierności dochowały następne generacje, dając temu wyraz w warunkach, których nie brano pod uwagę w 1918 r. Pod koniec lat 30. dzień 11 listopada ustanowiono świętem państwowym.
Co roku obchodzimy w szkole dzień 11 listopada bardzo uroczyście. Obecnie w warunkach zdalnego nauczania uczniowie podczas zajęć z wychowawcami wspominają wydarzenia tamtego czasu, zastanawiając się jednocześnie nad współczesnym wymiarem patriotyzmu.  
Uczniowie klasy 7 b utworzyli z okazji święta wykaz wytworów różnych dziedzin kultury, z których  jako Polacy mogą być dumni. Oto wyniki:
muzyka rozrywkowa: ,,Cool Me Down”  - Margaret
(Piosenka została zgłoszona przez wokalistkę do krajowych preselekcji do Konkursu Piosenki Eurowizji, jednocześnie stając się faworytem nie tylko na polskiej scenie, ale i… w całej Europie. W czerwcu 2016 fragment kompozycji wykorzystany został w reklamie sieci komórkowej z udziałem Margaret oraz w telewizyjnym spocie reklamowym programu Supermodelka Plus Size. Piosenka była też wykorzystana w amerykańskim serialu Famous In Love.)
muzyka klasyczna: wszystkie dzieła Fryderyka Chopina
obraz: ,,Bitwa pod Grunwaldem” Jana Matejki
książka: ,,Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza
gra komputerowa: ,,Wiedźmin”, m.in. Michał Dobrowolski, ,,Warsaw” prod. Pixelated Milk
film fabularny: ,,Boże Ciało” Jana Komasy,  ,,Czterej pancerni i pies” Konrada Nałęckiego oraz wszystkie sfilmowane części Trylogii Henryka Sienkiewicza.

DZIEŃ PAPIESKI

Październik to szczególny miesiąc w Kościele katolickim. Codziennie oddawaliśmy cześć Matce Najświętszej poprzez modlitwę na różańcu. W październiku również przeżywaliśmy Dzień Papieski (11.10), kolejną rocznicę wyboru Karola Wojtyły na papieża (16.10) oraz wspomnienie Jana Pawła II (22.10). To nie przypadek, że papież, który całe swoje życie i posługę zawierzył Maryi, jest tak często wspominany w tym właśnie maryjnym miesiącu.
Wszystkie wyżej wspomniane wydarzenia były powodem, dla którego przygotowane zostało w naszej szkole przedstawienie o świętym Janie Pawle II pt. „Totus tuus” (cały Twój).  Październik dobiegł końca ale wezwanie Maryi do nawrócenia i modlitwy różańcowej oraz przykład świętego Jana Pawła II pozostaje ciągle aktualny, zwłaszcza w obecnej sytuacji. Zapraszamy do obejrzenia przedstawienia i refleksji.

Agnieszka Walczuk z uczniami z klasy IIIa i VI b


P.s. Dziękujemy serdecznie Panu Krzysztofowi Opasowi za utrwalenie przedstawienia i umieszczenie go na swojej stronie.

 

DZIAŁANIA W RAMACH PROJEKTU EDUKACYJNEGO „JAK DBASZ, TAK MASZ”

SPRZĄTANIE ŚWIATA

W tym roku już po raz 27 Fundacja Nasza Ziemia koordynowała największą  akcję ekologiczną w Polsce: Sprzątanie świata”, która przebiegała pod hasłem:
„Plastik? Rezygnuję. Redukuję. Segreguję”.

Głównym celem akcji „Sprzątanie świata” jest rozbudzenie świadomości ekologicznej uczniów i wzięcia odpowiedzialności za środowisko naturalne, jak również promowanie i podejmowanie działań, dzięki którym nauczymy się ograniczania ilości śmieci i ich efektywnej segregacji. Akcja miała również na celu pokazać uczniom, że rozwiązaniem problemu zaśmieconego środowiska nie jest tylko coroczna zbiórka śmieci, lecz głównie zmiana nawyków w codziennym życiu, unikanie tworzenia odpadów oraz odpowiednie gospodarowanie nimi. Tegoroczne sprzątanie świata  w Szkole Podstawowej w Rudzie-Hucie różniło się od poprzednich edycji z powodu pandemii Covid-19. Pomimo to nasi uczniowie z dużym zaangażowaniem włączyli się do akcji. Szóstoklasiści, zaopatrzeni w worki na zbiórkę śmieci i jednorazowe rękawice już po raz kolejny uczestniczyli w sprzątaniu terenu wokół szkoły. Akcję rozpoczęto pogadanką na temat zasad bezpieczeństwa oraz głównych celów projektu. Uczniowie pozytywnie zmotywowani szczytnym celem, dokładnie posprzątali okoliczny terem. Dzięki pięknej, słonecznej pogodzie akcja przebiegła bardzo szybko i sprawnie, a efekty pracy wszystkich uczniów były zadowalające.

Copyright © 2021 Szkoła Podstawowa w Rudzie-Hucie